Runningtherapie

Runningtherapie is een onder professionele begeleiding aangeboden fysiek trainingsprogramma, in de vorm van een "rustige duurloop", voor personen met psychische en/of lichamelijke klachten. Dit kan op individuele basis of in groepsverband.
Runningtherapie is bewezen effectief: de psychische conditie verbetert.
Wout is gecertificeerd en geregistreerd runningtherapeut.

Runningtherapie-Woutdoor-sports-Geldrop26

Werkwijze Woutdoor sports

Bij het intakegesprek dat je met mij hebt vraag ik je naar je eerdere contact met een van onderstaande zorgverleners:
• een sportarts
• de eigen huisarts
• een fysiotherapeut bekend met fysiofitness
• de behandelend specialist

Eén van deze deskundigen kan aan de hand van metingen je lichamelijke belastbaarheid en conditie vaststellen zodat je verantwoord de eerste stap kan gaan zetten. Indien van toepassing uiteraard.
De runningtherapie bij Woutdoor sports begint met het intakegesprek. Het intakegesprek is er voor een kennismaking en voor een verkenning van de mogelijkheden van runningtherapie. Tevens kijken we hoe deze dan aansluiten bij jouw persoonlijke hulpvraag en situatie. Je krijgt dus begeleiding en training op maat.
Na het intakegesprek vul je een aantal vragenlijsten in die door Wout geanalyseerd worden. De analyse zal besproken worden tijdens de eerste sessie. Daarna volgen nog een 10 à 15 begeleide loopsessies.Vaste aandachtspunten tijdens deze loopsessies zijn de spieren losmaken, de versterkende spieroefening, de ademhalingstechnieken, aandacht voor de signalen van je lichaam (spierpijn/transpireren/hartkloppingen) en ontspanning.
Tussentijds (om de 5 sessies) zullen er evaluatiemomenten zijn om te kijken of je op de goede weg bent om de doelstellingen te bereiken.

De zorgvuldige training op maat, met aandacht voor jouw gezondheid en gedachten, zorgen ervoor dat je plezier krijgt in het hardlopen. Lopen op praattempo wel te verstaan. Plezier in het hardlopen is nodig om ook na de runningtherapie in beweging te blijven zodat je vitaler blijft, je zelfwaardering weer toeneemt en je klachten blijvend verminderen. Je loopt dus voor duurzaam herstel.
Gedurende de gehele runningtherapie kun je via je mail contact met Woutdoor sports hebben over je hardloopervaring. Dit geeft een extra motivatie om te blijven hardlopen.

Waar

Locatie: Woutdoor sports, Gijzenrooi 7 te Geldrop.
Andere locatie in overleg. Hierdoor kan een kostencomponent toegevoegd worden aan de vergoeding per sessie

Runningtherapie-Woutdoor-sports-Geldrop10

Hoe werkt Runningtherapie

Runningtherapie is het therapeutisch inzetten van de 'rustige duurloop' ten behoeve van mensen met een depressie, burn out of andere psychische klachten.
Het zeer rustig opbouwen van het hardlopen is kenmerkend voor Runningtherapie. Het is een rustige duurloop waarbij je geen prestatie hoeft te leveren maar gewoon plezier beleven aan de inspanning waartoe je jezelf hebt uitgedaagd.
De rustige duurloop zal gedurende de therapie wel in afstand toenemen wat een gunstig effect heeft op o.a. de aanmaak van dopamine, endorfine, serotonine en op de lagere aanmaak van de hoeveelheid (stresshormoon) cortisol. Het is een overlevingsmechanisme van het lichaam, want door het vrijkomen van een grote lading cortisol ben je beter in staat om te vluchten of te vechten. Helaas kost deze hoge staat van paraatheid wel enorm veel energie. Je lusteloos gevoel, het in de war zijn of te hoge spanning komen hierdoor. Je bent op.
Door Runningtherapie neemt je stresstolerantie toe en verbetert je stemming. Het bevordert dus zowel je lichamelijke als je geestelijke gesteldheid. Je voelt de energie weer stromen. Je ziet het weer zitten. Je hebt weer vitaliteit in je lichaam.

Wanneer Runningtherapie in te zetten

Runningtherapie is naast burn out begeleiding/stressmanagement ook een effectieve en verantwoorde methode om in geval van overgewicht tot gewichtscontrole te komen. Runningtherapie wordt tevens ingezet in de behandeling van mensen met spannings- en vermoeidheidsklachten, slaap- en concentratiestoornissen.
Runningtherapie is een goede aanvulling op gesprekspsychotherapie en medicatie. Er wordt een opbouw programma aangeboden specifiek gericht op personen met psychische problemen. Het uiteindelijke doel is om tussen de 2 en 5 maal per week een half uur rustig te kunnen joggen. Na 12 weken is dit een haalbaar doel.

Runningtherapie-Woutdoor-sports-Geldrop33

Voordeel Runningtherapie

Personen met psychische moeilijkheden hebben vaak te weinig beweging. Indien er twijfels zijn over de lichamelijke mogelijkheden is een onderzoek door een arts of fysiotherapeut aan te bevelen. Bij Runningtherapie wordt een rustig geleidelijke opbouwprogramma aangeboden en wordt er rekening gehouden met eventuele terugval. In het begin kan alleen het komen naar de training al een hele overwinning betekenen. Langzaam leert men zijn grenzen respecteren en verleggen, men levert een prestatie waar men trots op mag zijn. Men ontwikkelt een intrinsieke motivatie = succesfactor.
Belangrijk is het ontspannen, en met plezier, leren lopen. Door zich ontspannen te voelen kan men de hartslag lager houden en de inspanningen ook langer volhouden. Men leert via Runningtherapie hoe men ook in het dagelijkse leven zich op een ontspannen manier kan inspannen.

Effect Runningtherapie

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat een runningtherapie programma effectief is in het verminderen van ontevredenheid bij depressieve patiënten. Een eerste effect is het vrijkomen van de stof endorfine in de hersenen (deze stof wordt aangemaakt tijdens inspanning).

1 Deze stof heeft een rustgevend effect op de geest.
2 Een tweede effect is het weer in beweging komen, vooral na langdurig inactief zijn. De eerste stappen zijn moeilijk, maar als het lukt, zal de bevrediging na afloop groot zijn.
3 Een derde effect is het bezig zijn op een gezonde manier en het bezig zijn met een gezond deel van je lichaam, dus via het gezonde lichaam de zieke geest verfrissen.
4 Een vierde effect is het weer ontdekken van het lichaam. In de maatschappij zijn veel mensen het contact met hun lichaam kwijt. Met het hardlopen kunnen ze proberen het evenwicht tussen geest en lichaam te herstellen.
5 Een vijfde maar moeilijker te bereiken effect is het puur voor jezelf bezig zijn. De maatschappij geeft veel druk, het is daarom belangrijk om dingen te doen ter ontspanning, zonder prestatie druk.
http://kic.nisb.nl/docs/EvelineMaes_De_invloed_van_fysieke_activiteit_op_de_geestelijke_gezondheid.pdf

Partners

Wout werkt tevens samen met Mind&Health en Bofit m.b.t. burn out begeleiding en stressmanagement. Dit zijn organisaties die door middel van samenwerking een landelijke dekking creëren.

Runningtherapie-Woutdoor-sports-Geldrop1Runningtherapie-Woutdoor-sports-Geldrop32

  Runningtherapie
   
maandag maatwerk
dinsdag maatwerk
woensdag maatwerk
donderdag maatwerk
vrijdag maatwerk
zaterdag maatwerk
zondag  

Try out sessie, DOEN!

Ik word lid, YES!

Over Woutdoor Sports

 

beeldmerkWoutdoor sports staat voor samen sporten in en met de natuur.

Onder begeleiding van Wout wordt er in een uur tijd een inspirerende sessie beleeft. In de natuur, de bossen rondom Geldrop.

Wout Delen verzorgt de trainings-sessies.

Opgeven voor lidmaatschap of proefles kan bij Wout via wout@woutdoorsports.nl

Als je meer wilt weten mag je bellen naar 06-23405525

Instagram Update

Neem contact op

Vul uw adres in:

Grote kaart? Klik hier.

foto m pijlWoutdoor Sports
Gijzenrooi 7 / Zij-ingang
5661 PA
 Geldrop

M: 06 23 40 55 25
E: wout@woutdoorsports.nl

Top of Page